Saturday 19 March 2016

Menjejak Gerhana di Palembang :: Pulang ke Tanah Air (Bahagian 9 - Terakhir)

Hari Keempat - Terakhir
10 Mac 2016

Sambungan daripada Bahagian 8

Saya bangkit awal pagi. Membuat backup data semua data-data kajian dan juga rakaman gambar gerhana matahari. Selepas itu, mengemas beg sekali lagi. 

Berat hati ini untuk meninggalkan Palembang, kerana ada beberapa hasrat dan impian saya tidak kesampaian. Antaranya beri'tikaf di sebanyak mungkin masjid dan menziarahi tok guru pesantren yang ada. Bumi Palembang pernah ditarbiah oleh Sheikh Abdul Samad Al-Palimbani, pengarang kitab Siyar al-Salikin dan Hidayah al-Salikin. Saya juga tidak sempat menyaksikan keindahan Jambatan Ampera pada waktu malam. Juga hasrat saya, melihat tapak maqam yang didakwa sebagai kubur Hang Tuah.

Panorama kota Palembang dari lantai 11 Hotel Aston. Akan kuingat pemandangan ini sampai bila-bila. 

Beberapa pengajaran yang saya perolehi daripada permusafiran ke Palembang ini:

1. Walaupun hidup kita sukar, jangan sama sekali mengemis. Inilah semangat yang paling saya pelajari daripada warga Palembang, yang mesra dan ringan tulang. 

Palembang dipenuhi dengan rawak / paya. Justeru, mungkin sukar di zaman moden untuk menjadikan kawasan ini sebagai kawasan komersial. 
2. Bermusafir, akan menyebabkan kita lebih mengenali budi baik sahabat-sahabat di sekitar kita. Alhamdulillah sepanjang permusafiran ini, saya dikelilingi sahabat-sahabat yang baik sekali. 

Dato' Yunus, Pengarah JUPEM Pahang bersama Us Amiruldin. Kedua-dua mereka walaupun senior saya dan bergelar, tetapi amat merendah diri. Apatah lagi yang sedang beraksi mengambil foto di lantai itu, Ustaz Ghazali. Memang menceriakan.
Ini pula saudara Ramzi, geng sahabat Falak Online. Sepatutnya saya menyertai team mereka. Tetapi atas komitmen tanggungjawab dengan negeri Pahang, saya berjumpa mereka sekali sekala sahaja. 
3. Permusafiran ini juga mengajar kepada kita bahawa Allah adalah lebih berkuasa. Kita dididik untuk redha dan berqana'ah, bahawa apa yang Allah taqdirkan adalah yang terbaik untuk kita, dan perlu kita memandang ianya sebagai terbaik. Daripada langit berawan yang sebenarnya sudah lama diramalkan, sehinggalah kepada perkara luar jangka lain. Banyakkan bersabar dalam bermusafir. 

Ini pun termasuk dalam perkara luar jangka juga .... :P 

4. Semasa berada di negara orang, hayatilah cara hidup dan sosial mereka, supaya lahir perasaan hormat dan terbuka minda kita melihat perbezaan. 

Ruang check in dalam Airport Palembang.



Saya tidak sempat membeli koran ini. Hanya sempat merakam gambar sahaja. 
Semua koran mengambil GMT sebagai berita utama.
5. Dunia sekarang penuh dengan gajet. Manfaatkan ia dengan berhikmah. Tetapi jangan lupa, bawa imej terbaik ialah yang dilihat dengan lensa mata kita sendiri. Merantaulah, dan luaskan penglihatan kita.

Dalam perjalanan balik pun, sempat lagi ambik time lapse take off dan landing :P 


In flight meal yang saya tempah awal. Alhamdulillah, dapat cup cakes 2 biji. Kebetulan hari jadi isteri tercinta ialah pada esok hari.  
Menikmati satey dan nasi goreng kampung ribuan kaki di udara

Akhirnya, saya dihantar kembali ke tempat saya diambil. 

Dalam kesempatan ini, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak MUIP dan Jabatan Mufti Negeri Pahang atas penghormatan yang diberikan sepanjang rombongan ilmiah ini. Mudah-mudahan, semua ahli rombongan meningkat taqwa mereka setelah melihat kekuasaan Allah menerusi gerhana matahari penuh. Pohon maaf atas salah dah silap. InshaAllah, kita bertemu dalam program yang lain.


Moga bertemu lagi wahai kota Palembang yang bersejarah.

No comments:

Post a Comment